Bright Side NEIPA
Full Taste Beer, Suomi
5,2%
(Session) NEIPA
Miksi tämä olisi keskinkertainen?
Ensinnäkin siksi, että koko pulju vaikuttaa enemmän brändikokeilulta kuin aidolta panimolta, edes kiertolaissellaiselta. Firma ei kerro mitään itsestään verkkosivuillaan tai somessa. Full Taste on Tampereelta, mutta missään ei kerrota avoimesti esim. missä oluet on valmistettu tai mikä ajatus pumpun takana on, muuta kuin "uutta olutta koko ajan". Oluistakaan ei kerrota muuta kuin tyyli ja tölkin kuva. Omaa panimoa Full Tastella ei ole, vaan kyseessä on puhtaasti kiertolais/sopimuspanija, tölkeissä lukee "valmistuttaja". Muuten itse toiminnasta ei kerrota yhtään mitään. Lyhyesti sanoen koko touhu kumisee niin onttoa ja tyhjää markkinointia, ettei heikommasta väliä. Ei oikein herätä luottamusta.
Toisekseen se ainoa asia mikä viestitään, eli brändi, on itsessään ihan vitun hirveä muka-cool sekamelska. Tölkeissä on jostain syystä apina, joka tuo mieleen enemmän Hartwallin hyperkeskinkertaisen Polar Monkeys -pseudocraftmerkin kuin mitään positiivista. Muuten ilme on metallinkuultoa ja kasarivärejä, niin kuin olisi katsottu Salaman ja Pienen brändejä pikkuhönössä ja tuumittu, että tätä sen pitää nykyään olla, paitsi iskulauseilla.
Kolmanneksi Full Tasten pääidea (ja ainoa idea?) on se, että jokainen olut on uusi olut ja fokus neipassa ja sourissa. Eli aina uutta trendiolutta, untappd-friikeille suunnatusti. Itse lähtisin mielummin tekemään oluen sillä pohjalla, että joku haluaisi ostaa sen uudestaankin, mutta tällä menolla sitä ei tietty tarvitse miettiä. Joten keskinkertainen riittää.
Miksi tämä ei olisi keskinkertaista?
No aina ei tarvitse olla niin kyyninen kuin minä yllä.
On sitä ennenkin ollut huonosti brändättyjä, mutta hyviä oluita kryptisiltä valmistajilta. Ja lisäksi koska toiminnasta ei kerrota juuri mitään, niin voi se toki olla, että kyseessä on aidosti oluesta innostunut ja muuten osaava porukka, joka ei vain osaa viestiä, eikä markkinointiporukka joka kokeilee brändiä oikean panimon oluilla.
Niin. Voihan se olla "annetaan oluen puhua puolestaan" -lähestymistapakin, jolloin toki oluen pitää olla viimeisen päälle.
Olut
Tämä on siinä ja siinä voiko tätä sanoa olueksi "johon törmää vahingossa kaupassa" niin kuin ajatus näissä oli. Jakelua on kuitenkin varsin laajasti isompien kaupunkien citymarketeissa, joten menköön. Kaupassa oli lukuisia Full Tasten oluita #004:sta asti, mutta otin tämän uusimman #010 testiin. Tölkeissä on (ilmeisesti) 12kk päiväykset ja tämä oli päivätty 10/21, eli varsin tuoretta tavaraa.
Meripihkan värinen, vähän rusehtavakin olut. Hyvä vaahto. Hazy IPAksi vähän tummahko.
Tuoksu on kivasti raikkaan hedelmäinen. Mangoa, greippiä, trooppista hedelmää, muhkeutta. Todella pieni hapettumisen pahvisuus taustalta, mutta se ei onneksi häiritse.
Suussa untuvaisen pehmeä, vahvuistaan sulavampi. Lupaavaa. Maku hyvin mehevän trooppishedelmäinen, aavistus karamellia. Ei juuri katkeroa, sitä kyllä ihan hitusen kaipaisi, sillä kokonaisuus jää vähän ylivaisuksi.
Kyllä tämä volteistaan kärsii, sen verran ohueksi olut jää. Muuten samalla menolla siinä 7% tienoilla oltaisiin ihan eri meiningeissä. Trendi on trendi, väkinen pakko työntää neipaa kaupan hyllylle vaikkei sitä kauppavahvuisena erinomaiseksi saa.
Ihan miellyttävä ja virheetön olut kuitenkin. Ennakkoluuloni olivat ylilyödyt. Arvostaisin silti hieman avoimuutta esim. siinä, että missä oluet on tehty.
Oliko keskinkertaista?
Tämän "brändin" takana on Mika Pirinen, joka on mukana Tampere Brewing and Distlling companyssä
VastaaPoista