Suomen olutharrastajasukupolvet

Kävin vierailemassa Pien-olutkaupan videolla sokkotestaajana. Video julkistunee perjantaina. Edustan siinä "vanhan koulukunnan olutharrastajaa" eli "olutjäärää", mikä huvitti aika paljon, koska siitä ei ole kuin 5-6 vuotta kun kaltaisiani bloggarinilkkejä pidettiin vielä trendihömppää jahtaavana hipster-nuorisona.

Tulin siinä miettineeksi, että Suomessa on useita selkeähköjä olutharrastajasukupolvia. Tästä varmasti on eriäviä mielipiteitä, mutta näkisin sukupolvia olevan n. neljä. Seuraa stereotypioivaa ja yleistävää spekulointia.

1. Ulkomaalainen olut, MJ ja vihko (n. 1980-1995)

Suomessakin alkoi heräillä oluesta kiinnostuneita, ehkä Brittien CAMRAn maineen ja Michael Jacksonin kirjoitusten myötä. Tajuttiin, että muutakin on kuin kolmosolutta ja yleensäkin alettiin ymmärtää, että oluthan voi olla jonkinlainen harrastus. Jos oluista kirjaa pidettiin, niin välineenä lienee ollut vihko ja varmaankin käytännössä kaikki ulkomaiset oluet on kiinnostaneet. Suomesta kun ei ole saanut kuin keskaria ja paria tanskalaista.

1970-luvulla ja ehkä jo ennen sitä lienee jokunen pioneeri ollut, mutta ne ovat lähinnä yksittäistapauksia. Siksipä ajanjakso pääosin 1980-luvulla, ehkä 1990-luvun alulla.  Olutseuroja perustettiin ja ehkä sukupolven aikaansaannoksina voi pitää sitäkin että -89 Alkoon ilmestyi muutakin kuin lageria.

Pioneeriporukka on luonnollisesti sukupolvista pienin, koska se on vaatinut osallistujiltaan eniten viitseliäisyyttä aikana jolloin hommia ei noin vain googleteltu. 

Sukupolven porttiolut: En ole varma. Lontoon matkalla maistettu riili? Koffin porter?


2. Tsekit, belgit ja Excel (n. 1993-2007)

Alkon kasvanut valikoima ja EU-jäsenyyden myötä alkanut ensimmäinen pienpanimoaalto ja vapautunut maahantuonti lisäsivät kiinnostusta oluisiin. Ruotsin esimerkillä vasta kaatuneen rautaesiripun takaa tulleet tsekkioluet nousivat suosioon ja myös belgioluista oli oma innostuksensa. 

Ajanjakso n.1990-luvun alulta 2000-luvun alkuvuosiin. Oluesta pidettiin kirjaa varmasti edelleen sinne vihkoonkin, mutta erinäiset excelit sun muut alkoivat nostaa myös päätään nörtimpien keskuudessa. Internetissäkin alkoi jo vähän näkyä kotimaisia olutsivustoja ja keskustelua.

Kauden porttiolut: Tumma velko.

3. IPA, internet ja Ratebeer (n.2005-2020)

Internetin leviäminen koko kansan keskuuteen kasvatti sekä harrastajakuntaa, valikoimia kuin panimoidenkin määrää toisen pienpanimoaallon muodossa. Netin vaikutusta trendien levittäjänä ei kannata tässä väheksyä. Amerikkalainen IPA muodostui tämän vaiheen vetojuhdaksi ja ilmiöksi. "Craft beer" tuli kotimaiseenkin kielenkäyttöön ja erään räiskyvän skotlantilaisen panimon puheet "vallankumouksesta" vetosivat. Hipster-muotiin liittyi olennaisesti myös pienpanimo-olut.

Tikkaajilla excelit sauhusivat, mutta myös oluiden reittaamiseen omistautuneet sivustot olivat suosiossa. Ratebeer etunenässä kansainvälisesti, Olutopas.info kotimaisista. Kaikkein pässeimmät kauneimmat, älykkäimmät ja vetovoimaisimmat harrastajat perustivat olutblogeja.

Sukupolvi alkoi jokunen vuosi ennen 2010-lukua ja oli vuosikymmen päättyessä käytännössä syrjään ajettu. Jonkun häilähtävän hetken ajan olut oli trendikästäkin.

Kauden porttiolut: Punk IPA

4. NEIPA, some ja Untappd (n. 2017- )

Just kun IPA oli alkanut vähän maistua puulta, tuli NEIPA. Panimojen määrä jatkoi rakettimaista kasvua kansainvälisesti kuten Suomessakin ja niiden myötä syntyi myös neljäs sukupolvi harrastajia. Panimoryysiksessä ei esiin pelkällä oluelle pääse, vaan vaaditaan hypeä ja some-näkyvyyttä, joten niistä on tullut aikansa ilmiöitä myös.

Untappd kaappasi tikkaajakunnan helppokäyttöisellä ja pelillistetyllä mobiiliappsilla.

Kauden porttiolut: Mikä tahansa onnistunut NEIPA tai hedelmä-gose.

-------

Tietenkin tällaiset ovat aina vähän stereotyyppisiä yleistyksiä, eikä näihin kukaan suoraan solahda. Itsekin kuulun johonkin sukupolveen 2.5: Käsityksen oluesta muunakin kuin vaaleasta lagerista laajensi tumma velko -90-luvun lopulla ja innostuin oluesta toden teolla 2004 eli muutama vuosi ennen kuin IPA-buumi alkoi. En koskaan innostunut ratebeeristä vaan tikkausaikoinani tikkasin vihkon kautta exceliin. Toisaalta olen bloggari ja kuumimman IPA-kiiman aikaan olin niistä tosi innostunut, ykkös- ja kakkossukupolven jäärien pilipali-diipadaapa-hipsteriksi moittima eli mitä puhtainta kolmosgeneraatiota.

Nyt kun IV-sukupolvi on pinnalla, yllätän aina välillä itseni heristelemästä sitä kohti kolmannen veroluokan nyrkkiä jääräparta vipattaen, kun eivät mistään mittään tiiä. Niin se pyörä pyörii. Katellaan sitten joskus 2025-30 millaista uutta taas tulee, ellei koronaromahdus ennenaikaista sukupolven vaihdosta.

Kommentit

  1. Tämä nyt on vähän outoa, mutta minä olen 1,2,3 ja 4. En minä hedelmägoseista tykkää, mutta NEIPOista jopa fanaattisesti.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Jos odotat jonkinlaista vastausta, älä ole vässykkä vaan käytä nimeäsi.