*
Kaikki trendit tulevat Amerikoista. Amerikoissa markkinoiden suurin trendi ei ole NEIPA tai muu sumukalja. Se on seltzerit ja maustetut mallaspohjaiset limuviinat. Näitä tekevät myös panimot. Tietenkin, eivät ne rahaa vihaa. Jenkeissä hommaan liittyy lyhenteitä, jotka olisi hyvä selvittää suomeksi ennen kuin trendi on aivan täysillä päällä täällä. Kovaa nimittäin tuulee jo.
Ensinnäkin RTD eli Ready-to-drink. Tällä tarkoitetaan valmiita yleensä viinapohjaisia juomasekoituksia. Kotimaassa tämän nimeksi käy lonkero. Älkääkä selittäkö mistään greippilonkeroperinteestä. Siinä vaiheessa kun hartsu teki helvetin kaktuslonkeroa takavuosina, lonkero eli long drink on tarkoittanut mitä tahansa makuyhdistelmää jossa on viinaa ja limsaa ja se on valmiina pullossa. Eli RTD on suomeksi lonkero. Selvä homma.
Sitten FMB eli flavored malt beverage eli maustettu mallasjuoma. Toisin sanoen "olut" eli mallaspohjainen juoma joka on maustettu niin ettei se muistuta olutta. Eli esim. mallaspohjaan tehdyt limuviinat tai ylilyödyt marjaoluet. Jenkeissä raja on 51% mallasta, että se on malt beverage. Hyvä raja. Nimeksi ehdotan maustetun mallasjuoman lyhennettä MaMa. Sikälikin hyvä nimi, että tällaiset nyt lähinnä maistuvat lapsille, jotka eivät ole oppineet irti sokerista.
Kolmas on IRC eli Internal Revenue Code eli verokoodi. Koska täällä ei jenkkien verokoodit päde, niin suora käännös ei käy. Lyhenne kuitenkin Amerikassa viittaa sokeripohjaiseen juomasekoitukseen (lonkero viinapohjainen, MaMa mallaspohjainen, tämä sokerista, vielä kärryillä?). Helppo homma, sillä tällaiselle on pitkät perinteet Suomessa ja tunnetaan yleisnimellä kilju. Jaa on huono maine kiljulla? No olkaa tekemättä niitä vitun kiljuja sitten.
Noin. Markkinoijat ja juomateollisuus voitte kiittää näistä kansanomaisista ja ymmärrettävistä termeistä lähettämällä minulle lonkeroa, MaMaa ja kiljua. Ei tarvitse tuhlata postikuluihin, kaatakaa vain suoraan viemäriin. Kiitos!
Kommentit
Lähetä kommentti
Jos odotat jonkinlaista vastausta, älä ole vässykkä vaan käytä nimeäsi.